неделя, 1 декември 2013 г.

Содените питки на мама







Всеки има своя любима рецепта за содени питки. Моите са жив спомен от детството. От мама. Има рецепти - класика, които е грехота да изменяме. Нека тази бъде една от тях. Ще се радвам, ако ги опитате. 








Продукти за 8 питки

2 яйца
2 с.л. олио
200 г кисело мляко
1 равна ч.л. сода бикарбонат
1 равна ч.л. сол
300 - 330 г брашно
100 г кашкавал
100 г бяло саламурено сирене
1 ч.л. кимион
50 г масло






Приготвяне

* Разбийте яйцата заедно с олиото. Угасете содата в киселото мляко и я прибавете към яйцата.  Сипете брашното, смесено със солта и половината кимион, и разбъркайте на гладка гъста смес. Ще получите тежко лепкаво тесто, не добавяйте повече брашно. Накрая сложете кашкавала и сиренето нарязани на кубчета. Разбъркайте още веднъж.

* Стопете половината масло. Разделете тестото на 8 части. Всяка потопете в маслото и с ръце оформете топка. Поставете питките в тава, покрита с хартия за печене на разстояние една от друга. С пръст направете дупка в средата на всяка и поставете вътре по малко парченце от останалото масло. Поръсете с кимион.

* Загрейте фурната на 180* и изпечете питките за около 20 - 25 минути. Сервирайте топли с още сирене. Да ви е сладко!







.

56 коментара:

  1. Това не са просто питки. Това са прекрасни питки! Представям си какъв аромат се носи, кашкавал, сирене и масло... ммм!

    ОтговорИзтриване
  2. Същият е и моят спомен, Йоли! И когато гостувам на мама, често ми приготвя от тези вълшебни питки с вкус на детство! И твоите са невероятни! Прегръдки и пожелания за един вълшебен декември!

    ОтговорИзтриване
  3. Йоли, просто не мога да се спра:) В момента питчиците са във фурната. Дарето почти сама ги забърка:) много лесно се приготвят, ще ти пиша какъв е бил резултата.

    ОтговорИзтриване
  4. Чудесни са, Йоли!
    И с тази толкова слънчева снимка....
    Поздравления и за мама!

    ОтговорИзтриване
  5. Чудесни са! Обожавам вкуса на запечен кимион. Освен това са бързи и лесни :) Благодаря за рецептата, Йоли!

    ОтговорИзтриване
  6. Много вкусно звучат, с любим аромат!
    И толкова слънчеви и изкусителни снимки! Радвам се, че ги сподели, Йоли!
    Хубав месец декември!

    ОтговорИзтриване
  7. Hi Yoli
    I am Spanish and follower of your blog. Use google translator to understand your recipes but I can not translate the word масло. Mean oil?
    I really like all your recipes and I congratulate you for your work. Everything is really nice and inviting.

    A big hug

    Blanca
    http://acalablanca.blogspot.com.es/

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Hi Cala
      I don't know if my response will be of any helper after half a year, but масло mean butter (cow butter).

      Cheers :)

      Изтриване
  8. Йоли, изкушаващи и апетитни са тези питки! А и щом са на мама.....вкус и сантимент в едно! У дома обичаме содените питки и ще пробваме и твоята рецепта.
    С усмивка
    Мария

    ОтговорИзтриване
  9. Йоли, страхотни са! Често правя на малките в къщи, само без плънката, но си спомням баба ми, която ни правеше страхотни питки със плънка от сирене.А твоите много напомнят на тях.
    Поздрави:)

    ОтговорИзтриване
  10. Много обичам содени питки. И всякакви такива простички и прекрасни неща. Йоли, прегръщам те силно и ти желая винаги да си го пазиш това чувство в себе си!
    :)
    Хубава вечер от мен!

    ОтговорИзтриване
  11. Чудни питки, Йоли!! И за мен са спомен от уханното детство, но направени от ръцете на баба. Нейните бяха малко по-различни от тези на твоето мамче, но също така неустоими!! Благодаря ти и за този вкусен и вълшебен миг! Прегръщам те!

    ОтговорИзтриване
  12. Йоли, прекрасни и мекички са на мама содените питки мила!
    Направих ги за закуска на моите момчета :)
    Рано е за снимки и не можах да ги цъкна, обаче при повторението ще видиш и моето изпълнение :)
    Топла прегръдка и благодаря за рецептата!

    ОтговорИзтриване
  13. Питките станаха много вкусни, благодаря за рецептата. Използвах ким вместо кимион, струва ми се че подпрвката от снимките е ким :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз мисля.че подправката е ким.https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%B8%D0%BC

      Изтриване
    2. Може и ким да е, знам ли какво съм слагала? Райне, какво да ти кажа, ... ти знаеш де. Каквото имаме, това слагаме, нали така? Важното е, че и с ким, и с кимион пак си е чудно. Ще се радвам и ти да ги опиташ. Благодаря ти.

      Изтриване
  14. Много,много благодаря.Мама си е мама,няма какво да обяснявам.Вие знаете.Току що я изпратих на гарата.Прибира се при татко в Бургас,няма как.А аз ще си хапна една питка.Да ви е сладко и на вас.

    Blanka, масло е butter. Благодаря ти много за милите думи.

    Не съм ползвала ким,просто нямам.Ако имах щях да сложа него.Този кимион купувам от арабите на Женския пазар.Трябва да ви кажа,че подправките са им неустоими.Нищо общо нямат като преснота и аромат с пакетираните по магазините.Благодаря ви отново.

    ОтговорИзтриване
  15. As a respectful culinary blog, we kindly advise you to visit our gourmet section http://www.sugartrends.com/gourmet where you can find some high quality products from local stores around the world. Thanks and wishes of good cooking!

    ОтговорИзтриване
  16. Здравей, Йоли, много вкусни питки, вече 2 пъти ги правя и изчезват за 10 минути :D
    Тази сутрин едва се добрах до една.
    Много благодаря за прекрасния блог и страхотните рецепти. Поздрави от Търново :D Галя

    ОтговорИзтриване
  17. Обичам Търново,страхотен град с неповторима атмосфера!Благодаря ти Гале,да ви е сладко на всички у дома!

    ОтговорИзтриване
  18. Thank you very much, Yoli

    I try to do. Now I'll tell you

    Blanca
    http://acalablanca.blogspot.com.es/

    ОтговорИзтриване
  19. Здравейте Йоли.Скоро попаднах на вашият блог и съм впечатлена от всичко видяно.Аз не съм човек,който готви добре,но полагам усилия да приготвя нещо публикувано в готварските сайтове.Сега изпробвах тези питки,но има още какво да се желае(от моя страна :)).Нямах в момента бяло брашно и ги направих с типово.Та на вид не са много добри,но пък на вкус са страхотни.При първа възможност ще изпробвам нещо сладичко от блога ви.Поздрави от Сливен

    ОтговорИзтриване
  20. Много ти благодаря за доверието.Знаеш ли,за мен е важно именно това - да провокирам уменията и желанието на хора,които си мислят,че не са особено добри в готвенето.Искам да знаеш,че такова нещо няма!Смело и категорично го заявявам.Не са нужни кой знае какви умения,просто трябва желание.А ти го имаш и това много ме радва!Благодаря ти наистина много.Ще съм истински щастлива,ако продължаваш да опитваш рецептите ми.Насреща съм винаги за всякакви въпроси,с радост ще ти отговоря.Поздрави на Сливен от мен.Обичам този град!

    ОтговорИзтриване
  21. Йоли, обожавам мамините и бабините рецепти и много съжалявам, че много от бабините не съм записала. Но ти така ме върна в детството, че ти благодаря от сърце. Содените питки на баба бяха също толкова ароматни и вкусни като твоите, само че баба не слагаше сиренето вътре, а ни слагаше в чинийки масло и сладко или лютеница и сиренце. aneto

    ОтговорИзтриване
  22. Отново - Добре дошла у дома с прекрасните ти рецепти! Йоли, току що ги извадих от фурната! Страхотни са! Благодаря ти, Вдъхновителко! Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  23. Много се радвам,благодаря ти.И ние в къщи ги обичаме много.Да ви е сладко!

    ОтговорИзтриване
  24. Ммммммм,да! Чест и почитания на майка ти за страхотните питки. Благодаря и на теб, че сподели тази вкуснотия с нас.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Рени. Много се радвам, че са ви харесали. Непременно ще поздравя мама. Да ви е сладко!

      Изтриване
  25. My brother recommended I might like this website. He was totally right.
    This post truly made my day. You can not imagine simply how much time I had spent for this information!

    Thanks!
    Also visit my web blog ; bacalao desalado

    ОтговорИзтриване
  26. Много благодаря и на теб, и на брат ти. Радвам се,че ви харесва блога и рецептите в него.Да ти е сладко, добре дошли.

    ОтговорИзтриване
  27. Направих содените питки. Много бързи и страшно вкусни. Да си призная - позволих си да добавя малко сушени домати, маслини каламата и ситно нарязан пресен босилен и не съжалявам :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Прекрасна идея е да вмъкнеш средиземноморски вкус. И аз ще се възползвам от нея. Благодаря ти от сърце! Много се радвам, че са ти харесали питките.

      Изтриване
  28. На вкус станаха страхотни,ама много се сплескаха.В началото бяха хубаво се надигнали,но накрая спаднаха и така си останаха.Къде бъркам?Брашното ли ми дойде малко или при печенето нещо не правя както трябва?:(

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Първо да ти благодаря, че ги опита, Мери. Радвам се, че са ти харесали като вкус.

      Точно в тези содени питки брашното не е много. Съвсем умишлено. Иначе стават твърди и аз не ги харесвам. Предпочитам да се посплескат, но да останат меки и леко влажни отвътре. Може би е трябвало да направиш по-високи купчинки от тестото. то наситина се поразлива, не остава високо като при хлебчетата. Затова са и питки. Мисля, че никъде не си сбъркала. Благодаря ти отново.

      Изтриване
  29. Прекрасни, както всичко което съм правила по твоите рецепти, Йоли! Както се прибирах премръзнала към къщи се ядосвах, че не съм взела кори за баница - така ми се ядеше нещо топло и тестено на студа! Сетих се, че вчера Йорданка Христова приготвяша много хубава содена питка при Гала, но пък имах само половин кофичка кисело мляко и две яйца, а не ми се излизаше обратно. Като пуснах търсачката и открих тази рецепта, просто нямах търпение да ги изпробвам! Чудни! Чудни! Чудни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ти си чудна! А аз пък ти благодаря от сърце! Много, много съм щастлива да чуя, че са ти харесали содените питки. Да са ви сладки на всички у дома!

      Ще се радвам, ако занапред пишеш в сайта ми yoli.bg, тъй като тук няма да публикувам повече нови рецепти. Благодаря за разбирането.

      Изтриване
  30. Здравейте, направих питките, много вкусни, веднага се изядоха. Искам обаче да попитам дали нещо не бъркам при приготвянето, тестото става много лепкаво и течно, не е възможно да го взимам в шепа и да оформям топка, камо ли да го топна в маслото, то се разтича. Оформих някакви купчинки в тавата все пак. Дали трябва повече брашно или к.мляко ми е било по-течно? Сложих всичко по мерките в рецептата. Не видях тази рецепта в другия ви сайт, иначе щях там да пиша.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей. Ето я рецептата, в сайта си е. Просто не си я видяла. http://www.yoli.bg/entry/sodenite-pitki-na-mama

      Нищо не бъркаш, точно такова е тестото, лепкаво. Не е течно, но е супер лепкаво и трудно се оформя. Аз го гребвам с лъжица, после го прехвърлям на дланта си, която е добре намаслена и леко просто го "подмятам" така да се каже от ръка в ръка. Колкото да се събере на нещо като купчинка. Съвсем умишлено не съм написала повече брашно. Категорична съм, че с повече брашно питките стават много по-твърди. Лично на мен не ми харесват. Но винаги можеш да добавиш още малко брашно, не се притеснявай. Ако не ти харесва консистенцията, която е по-скоро като за кекс, добави още 1-2 с.л. брашно и готово. Много се радвам, че ги опита и са ти харесали. Благодаря ти.

      Изтриване
    2. Здравейте, наистина са страхотни тези питки. Въпреки, че при този страхотен вкус ;) няма значение, че не се посплескват накрая ;) аз реших този проблем като ги изпекох във форми за мъфини и се надигнаха доста повече.
      Намазах формичките предварително с разтопеното масло и тестото ми стигна точно за 12 питки колкото са и гнездата във формата ми за мъфини.
      Ето и снимка:
      https://drive.google.com/file/d/1HL3ulSq5EwB50vFSfX8rtGyF2N2cbpAu/view?usp=drivesdk

      Поздравления, Йоли - голяма почитателка съм ти <3
      Когато искам да направя нещо за пръв път - винаги първо търся твоя рецепта ;)
      Всичко, което съм правила по твоя рецепта се получава и винаги е много вкусно.
      Благодаря от сърце <3

      Изтриване
    3. Аз благодаря! От сърце! Много се радвам, че ти харесва рецептата. Идеята за формите за мъфини е чудесна, ще се възползвам и аз. Светли великденски празници желая на всички ви у дома!

      Изтриване
  31. Poredna recepta pravq ot tuk i e mnogo spolu4liva:)))pitkite stanaha strahotni i puhkavi:)Blagodarq:))))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аз ти благодаря за доверието. Радвам се, че ти харесаха содените питки. Да са ти сладки!

      Изтриване
  32. чудни, аз ползвах чубрица, че нямах киммион, и пак са прекрасни

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Точно така, Ани. Точно така се прави. Каквото имаш, това слагаш. Страшно уважавам хората, които експериментират с вкусовете, а не се придържат съвсем стриктно към написаните рецепти. Много, много ме зарадва. Благодаря ти!

      Изтриване
    2. Аз Ви благодаря, Йоли. Носите много красива енергия в себе си и я предавате, дори и с рецептите :)

      Изтриване
  33. Мила Йоли,
    Смяташ ли, че от цялото тесто за 8 питчици бих могла сполучливо да опека 1 цяла? Утре ми се иска да я приготвя...(Малки съм ги правила за закуска и на моя мъж не веднъж и много му се услаждаха, трябва да споделя и да благодаря. :-) А най-добре ми се получават с тъмно брашно.)
    Сърдечен поздрав и пожелания за весели празници,
    Сиси

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей Сиси.Да, разбира се, че можеш. Просто ще печеш питката малко по-дълго, това е. Благодаря ти. Светли и уютни празници ти желая!

      Изтриване
    2. Честита Коледа, мила Йоли! Здраве и щастие! :-)
      Стана супер всичко още онзи ден. Много сме доволни всички.:-)
      Поздрав!
      Сиси

      Изтриване
  34. Здравей Йоли, токущо опекох питките и бързам да изкажа благодарността си към теб и майка ти за прекрасната рецепта. В кухнята така ухаееееее, че едва се сдържам да не и подхвана още топли, топли тези питки :) Утре изпрашам любимия на път и реших да му приготвя нещо вкусно и домашно за пътуването. Дано оцелеят до утре ;)

    ОтговорИзтриване
  35. Еха, Кате! Много, много ти благодаря! Страшно се радвам, че са ви харесали питките. Да са ви сладки, ама май най-вече на любимия ти.

    ОтговорИзтриване
  36. Невероятно вкусни, направих за закуска и до обяд свършиха , та вечерта направих още една доза за мъжа ми за работа :) Благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти много, Ани! Така ме зарадва! Да са ви сладки на всички!

      Изтриване
  37. Здравейте, Йоли! Направих вчера от вашите питки, направих половин смес, че исках първо да пробвам :) сместа се получи като истинско тесто, въобще не беше течно, сирене не слагаш, защото основното беше с козе сирене и исках чисти питки, сложих само шарена сол вътре. Стигна ми за 5 питки и днес доядох останалите 2,които не се бяха втвърдили или поне не много, бяха си доста добре :) благодаря ви!
    Наталия

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аз благодаря за доверието, Наталия! Много се радвам, че питките са станали хубави и са ви харесали!

      Изтриване